Utan marknadsundersökningar stannar mänskligheten

19 juli 2021 jonas_olsson

“Om man inte vet något får man ta reda på det, det sade du ju själv”. Det klassiska citatet kommer naturligt från Ivar Olsson i Mysteriet på Greveholm. Den magiska julkalendern i SVT från 1996. Och ta reda på och undersöka, det var exakt vad Ivar och hans syskon gjorde på det kusliga slottet.  

Genom att undersöka varenda skrymsle och hörn upptäckte de alla dolda mysterier och hemligheter som slottet bar på. De hade aldrig fått veta vad de fick veta om det inte vore för sin nyfikenhet att ta reda på nya saker de saknade kunskap om. Det var tack vare sitt driv för att undersöka som de till slut kunde befria rymdprinsessan från den ohyggliga greven.  

Ivars nyfikenhet och benägenhet att vilja ta reda på saker är ett bra exempel för alla människor. Att undersöka och ständigt söka ny kunskap är mänskligt. Att drivas av jakten på information och att hela tiden få veta mer. Utan undersökningar står världen still och stampar på samma ställe. 

 

 

Sluta aldrig sök information

Undersökningar genomsyrar hela vårt informationssamhälle. Det är genom opinionsundersökningar som vi får reda på hur förtroendet för våra partier i riksdagen ser ut mellan valen. Det är genom enkätundersökningar som statistiska centralbyrån kan samla information om vad folk i särskilda områden tjänar. Det är genom marknadsundersökningar som företag kan ta reda på vad deras kunder egentligen tycker om deras produkter. 

Människan får aldrig sluta undersöka och ta reda på ny information. Inga hinder eller auktoriteter får hindra oss. Hade Ivar lytt sina föräldrar och ignorerat sin hunger för kunskap hade prinsessan aldrig befriats. Hon hade fortfarande varit inlåst hos greven. 

Ett företag kan undvika konkurs genom att anpassa sin verksamhet efter kundernas önskemål. Men då måste kunderna tillfrågas. Här kan du läsa mer om hur man bedriver den typen av undersökningar: http://www.exquiro.se/

Fler nyheter