Fem tips för en bättre kundklubb
Idag är konkurrensen hård och relationen mellan varumärke och kund blir allt viktigare. Att locka med rabatter och billiga priser räcker oftast inte hela vägen. Lojalitet är det som gör att kunderna kommer tillbaka och är även en stark faktor när det kommer till merförsäljning.
Men många företag fokuserar trots detta bara på låga priser och erbjudande i sin kommunikation till kunderna. För att lyckas med sin kundklubb och bygga verklig lojalitet krävs det att man jobbar för att bygga en bra relation och får kunden att känna sig extra utvald.
Handfasta kommunikationstips
En kundklubb borde fungera som ett VIP forum där man kan kommunicerar allt ifrån nya lanseringar till medlemserbjudande och eventinbjudningar. Här kan man även berätta mer om sitt företag, vad man har för ambitioner, hur man arbetar med hållbarhet eller om man bidragit i någon viktig samhällsfråga. Det är även viktigt att involvera kunderna i dialogen och be om kontinuerlig feedback.
Här kommer 5 konkreta tips
- Individanpassa – se till att dina kunder får relevanta erbjudanden som bygger på tidigare köphistorik
- Sätt känslan i fokus – lojalitet byggs av en positiv känsla, inte det lägsta priset!
- Engagera! Följ upp regelbundet och fråga dina kunder om deras åsikt.
- Uppmana till aktivitet – Erbjud kunderna att lösa in sina poäng, håll en tävling etc.
- Var personlig – låt kunderna lära känna personerna bakom företaget.
Följ upp för bästa resultat
När man startar en kundklubb är det viktigt att lägga in mätmoduler för att följa upp vilka delar som väcker störst intresse och vilka produkter och kampanjer som är populära. På så sätt kan man använda den information man får till att anpassa sin kommunikation, ta åt sig av den feedback man får och fortsätta att förbättras.
Här kan du få hjälp att kommunicera effektivt med dina kunder och öka lojaliteten!