Att synas för världen
Om man har ett företag så finns det många sätt som man kan göra sig synlig för både nya kunder och gamla. Man kan använda sig av profilprodukter som till exempel kläder som används av personalen. Reklam i tv, radio eller sociala medier. Man kan också få fram sitt budskap och göra sitt företag och sin produkt, eller tjänst, känd på det vis som man gjorde innan den stora digitala marknadsförings-boomen slog till: man kan annonsera i en tidning eller annonsblad. Alla sätt är bra och det beror mycket på vilken kundgrupp man vill nå.
Var man annonserar
Om man vill sälja en vara eller tjänst och vill göra sin röst hörd så är det skrivna mediet fortfarande något som många läser och uppskattar. En annons i ett reklamblad eller en tidning har många läsare och har man dessutom en bild i annonsen så är det där ögat faller innan man börjar läsa texten. Så att annonsera i pappersformat är fortfarande ett mycket populärt och på alla sätt gångbart sätt att nå ut med sitt budskap.
Hur skriver man annonser?
Annonser kan skrivas på en mängd olika sätt och det beror mycket på vad det är man säljer och hur man vill att kunden ska agera när den fått informationen till godo. Normalt så ska man tänka igenom samma saker som om man skriver en artikel: vem riktar man sig till, vad säljer man, hur kan kunden köpa det, när är varan till salu, varför ska kunden välja just detta. En del annonser är medvetet långa och innehåller viktig eller oviktig information medan andra är medvetet så pass korta att de inte svarar på dessa frågor. Men om man vill ha en lyckad försäljning så bör man veta svaret på dessa frågor själv som säljare. Annars är det svårt att få köparen att förstå det.