Vikten av ett lojalitetsprogram
Att driva ett företag är inte alltid det enklaste. Det ständiga strävandet för att få kunderna att komma tillbaka utan att behöva ge erbjudande på erbjudande. Att hitta en balans där man fortfarande gör vinst och inte ger bort produkter och tjänster till alldeles för låga priser. Ett återkommande problem som många företagare hamnar i, och sedan får det svårt att faktiskt kräva de priser som varorna är värda.
Därför är det viktigt att redan från början se till att kunden känner sig sedd och värdefull. Det kan man göra genom att starta ett lojalitetsprogram. Något som innebär att de trogna kunderna som återkommer gång på gång får de bästa erbjudandena. Genom att ständigt återkomma får de mer och mer förmåner.
En kund som känner sig sedd kommer att berätta om dessa fina förmåner för vänner och bekanta. Vilket i sin tur genererar ännu flera lojala kunder. En bra affär för alla inblandade.
Kräver det mycket jobb
Absolut inte. När man har bestämt sig tar man kontakt med ett företag som har lojalitetsprogram som sitt fokus. Därför vet de exakt vad som krävs för att programmet ska bli en succé. När man lagt fram sina önskemål börjar de genast att ta fram ett lojalitetsprogram som fungerar specifikt för det egna företaget.
När kunden deltar i ett lojalitetsprogram leder varje köp till att denne fortsätter upp på stegen till flera förmåner. Vilket leder till merbegär. Det vill säga att kunden handlar mer än denne tänkt för att nå nästa mål. Något mer åker med i korgen eller så köper man med sig en produkt man har erbjudande på just då till någon i bekantskapskretsen.
För visst är det härligt att kunna erbjuda sina stammisar det bästa? Man vill ju att de ska gå därifrån med ett leende på läpparna. Helst med ett “hejdå, vi ses snart igen”.